Názor odborníka
Psychoterapeut Dr. Zoran Milivojević
Zvedavý vrabec sa opýtal psychoterapeuta Dr. Zorana Milivojevića, prečo sú PERSONALIZOVANÉ KNIHY v ktorých je hlavnou postavou dieťa, vhodné pre jeho vývoj.
Čítanie nápaditých príbehovje nevyhnutnou súčasťou každého detstva.
Avšak dieťa do štyroch rokov sa nedokáže virtuálne pohybovať mimo vlastných skúseností a nedokáže si osvojiť niektoré poučné veci z príbehov.
Personalizované knihy na druhej strane umožňujú dieťaťu ako hlavnej postave príbehu zažiť to všetko, čo sa odohráva v príbehu.
Cieľom starostlivo vybraných psychologických, morálnych, vzdelávacích a výchovných poučení, ktoré sú hlavnými motívmi príbehov Zvedavého vrabca je, aby si dieťa ako hlavná postava tieto poučné veci osvojilo. Ide o jednu z hlavných výhod personalizovaných detských kníh.
Prostredníctvom nápaditých príbehov dieťaťu rozprávate o udalostiach z neznámeho sveta, mimo bezpečného rodinného kruhu a rodičovskej lásky. Tieto udalosti majú významný vplyv na budovanie základných, počiatočných presvedčení dieťaťa o ľuďoch, láske, spravodlivosti či veľkom svete, ktorý ich čaká, čím získavajú aj ďalšie nové poznatky. Dieťa ako hlavná postava prežíva každý príbeh v bezpečnom prostredí, keď mu rodičia alebo iní dospelí čítajú knihu s láskou. Je však dôležité ponechať priestor na komentovanie príbehu, pýtať sa na veci, ktoré dieťa zaujímajú, diskutovať s ním a podporovať jeho zvedavosť a rozvoj kritického myslenia.
Viacero pedagógov, profesorov a učiteľov používa iba personalizovaný obsah a úlohy, aby sa dieťa cítilo viac začlenené do procesu učenia a ľahšie si osvojilo nový obsah. Existujú štúdie, ktoré dokazujú, že personalizácia obsahu má pozitívny vplyv na vývoj detí.
Bežné čítavnie dieťaťu, ako aj diskutovanie o prečítanom obsahu podľa mnohých štúdií a odborníkov patria medzi najlepšie spôsoby podpory rozvoja inteligencie u dieťaťa. Čítaním si dieťa rozširuje slovnú zásobu a začína chápať aj zložitejšie gramatické pravidlá. Tento efekt možno dosiahnuť bez ohľadu na to, či dieťa číta samo alebo len počúva rodiča, ktorý mu číta, pozerá si obrázky a prepája si prečítaný obsah v širšom kontexte.
Dieťaťu odporúčame začať čítať čo najskôr, zapojiť ho do tejto aktivity ukazovaním obrázkov a vysvetľovaním neznámeho. Ak rodič pristupuje k tejto aktivite s dieťaťom ako ku kvalitne spoločne strávenému času, ktorý je zábavou a formou hry, výsledky budú určite pozitívne. Čítanie zaujímavého príbehu dieťaťu s reálnymi mravnými poučeniami a hodnotami v ktorých je hlavnou postavou dieťa, podporuje jeho rozvoj.
Psychoterapeutka Darka Krsmanović - Kniha „Svet pocitov“
Prečo sú emócie dôležité, čo znamená každá emócia, čo od nás vyžaduje a čo je nám dovolené cítiť - na to sme sa opýtali, psychoterapeutky Darky Krsmanović.
Deti obohacujú svoj emocionálny život, rozvíjajú veľmi dôležitý segment svojej osobnosti a vytvárajú tak základy neskoršej zrelosti.
Preto je mimoriadne dôležitou súčasťou rodičovstva rozvíjanie emocionálnej gramotnosti u detí predškolského a mladšieho školského veku. Niektoré emócie sú znepokojujúce a nepríjemné, iné sú príjemné, ale krátkodobé a niekedy mätúce aj pre nás - dospelých.
Keď k tomu prirátame fakt, že odborná verejnosť čím ďalej tým viac eviduje nárast emocionálnych problémov u čoraz mladších detí, dôležitosť raného vzdelávania je neoceniteľná.
V stretnutí s Citlivkom si deti povoľujú cítiť aby pochopili, prečo máme emócie, ako aj to, čo je primerané správanie, keď cítia hnev, lásku, smútok, radosť...
Psychoterapeutka Darka Krsmanović - Kniha „Pátranie po Zvedavom vrabcovi“
Ako môže byť cesta za poznaním sveta uchvacujúcou a nápaditou?
Preskočiť Veľký čínsky múr, skočiť do sveta zvierat a predbehnúť zlo na akomkoľvek kontinente?
Vyrozprávať príbeh, ktorý dieťaťu jasne poskytne poučnú lekciu o priateľstve ktoré má moc posunúť všetky hranice?
Utíšiť strach a vstúpiť do malého-veľkého detského sveta prostredníctvom kreatívnych názorov? Každá z týchto otázok určite upúta pozornosť aj tých najmenších čitateľov.
Ich úprimnosť a originálna zvedavosť budú sprevádzané uchvacujúcim príbehom, ktorý ich naplní radosťou, ale zároveň ich naučí slobodne myslieť a cítiť radosť z učenia sa.
Psychoterapeutka Darka Krsmanović – Kniha „Vianočné dobrodružstvo“
Zaujímavé dobrodružstvo vo svete Mikuláša deti učí, prečo je dôležité byť statočný, úprimný, vynaliezavý, optimistický.
Jedinečnosť formy umožňuje dieťaťu jednoduchšie prekonať náročné prekážky, či dosiahnuť tie správne ciele.
V dnešnom svete, ktorý nás často ženie k hyperaktivite opakovaním nezmyselných vzorcov, majú tieto rozprávky pre deti výchovný a často aj terapeutický účinok.
Zasiahnu všetky úrovne osobnosti dieťaťa, aj tie potlačené a ešte nerozvinuté, a to prostredníctvom silných mechanizmov projekcie, identifikácie a odloženej odmeny. Takto sa u detí ľahko navodí nielen želané správanie, ale aj porozumenie metaforám a tým budovanie a obohacovanie ich skúseností, empatia, oddanosť cieľu a vytrvalosť.